tirsdag den 6. maj 2014

Tørklæder II


Nåda, så falder jeg over endnu en bog med samme tema: en veninde i Århus har en roman stående af Orhan Pamuk, som ingen rigtig vil læse, den er kommet via en vens arbejde på bogtrykkeriet, hvor bogen er trykt. Så den får jeg.
Nu har jeg godt læst Pamuks fortælling om hans elskede Istanbul og de gamle træhuse dér og meget andet godt. Men jeg har ikke læst decideret skønlitteratur af ham og nærmest blevet frarådet det, det skulle være en anelse fimset…?!
Jeg går i gang med "Sne", som bogen hedder, og vupti er jeg inde i selve tørklædedramaet igen, idet selve bogens plot tager udgangspunkt i en skribents rejse til den tyrkiske provins for at rapportere om de lokale tørklædepiger, som vælger at tage deres eget liv.
Romanen er gedigent spændende, selvfølgelig velskrevet, ellers havde Pamuk nok ikke fået Nobelprisen, trods alt ;-) men den er også påfaldende nuancerig i sin beskrivelse af situationerne vores skribent kommer ud for, hans erindringsunivers og meget mere.
Det er en meget stor fornøjelse at læse i denne bog, jeg læser ikke meget andet end aviser, det skyldes dobbeltarbejde og andet tidskrævende stads, men her er dette års roman. Og så med det vigtige tema: tørklæder!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar