torsdag den 1. maj 2014

Tørklæder I











For godt et års tid siden faldt jeg over en bog, som hedder "Med Gud i hælene", af journalisten og forfatteren Lasse Ellegaard. Jeg har med stor fornøjelse læst om Ellegaards introduktion til sin tidligere tyrkiske svigerfamilie, og, ikke mindst, hans yderst interessante og kvalificerede betragtninger over hele Mellemøstproblematikken.
Ellegaard gifter sig tyrkisk i en periode, hvor den store omvending til det at være rettroende muslim har fået sit tag i den tyrkiske befolkning med tørklædedebatter og det hele.
Min interesse for emnet skyldtes især, at jeg var på vej til Tyrkiet for at møde kniplende kvinder, men også at jeg har en veninde i det muslimsk dominerede Gambia i Afrika, som har denne udvikling meget tæt inde på livet. Hun er selv katolik, men har sine to yngste børn med sin muslimske mand. Han har i de senere år valgt at vende sit liv temmelig meget på hovedet, fra at være en Oxford-studerende der rejste rundt i Europa, røg fjollegræs og drak som de fleste, er han gået til den rettroende grøft nu, og min veninde skal fx, når de er på restaurant sammen, bede ham om, om hun må få et glas vin(!) Det synes hun efter 19 år i Danmark med tilsvarende frihed er en aaanelse irriterende…!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar