fredag den 28. august 2015

Læsning der kradser

  For ganske nylig var jeg heldig at falde over den seneste udgivelse fra den tysk-koreanske filosof Byung-Chul Han. Den er vist ikke udgivet på dansk, det er den svenske version jeg har købt.
  Den har titlen "Eros agoni" og hudfletter nådesløst IT-samfundets nye narcissist-type, som dårligt er i stand til at relatere på et dybere plan, ikke alene pga. en overfølsom selvoptagethed, nu hvor alt både kan og skal udstilles, og privathed er noget der bevidst skal kæmpes for. Men også fordi der nu er en helt syg almen forestilling om, at vi mennesker kan realisere os selv gennem forbrug alene....
  Ja, det er kradse sager, jeg genkalder mig 80'ernes narcissismebeskrivelse af Christopher Lasch. Det ser bestemt ikke kønnere ud nu.
  Omvendt er jeg heldigvis hele tiden i kontakt med nysgerrige, ægte, kreative og levende mennesker fra alle aldre og samfundslag. Ellers ville bogen have gjort mig helt deprimeret, den er SÅ præcis i sin beskrivelse af en række forkerte præmisser, vi kollektivt sætter op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar