fredag den 25. januar 2019

Sommeren 2018

Eva Noer Kondrup studerer noder på Vannholmen i Bohuslän

I en meget varm sommer på en næsten øde ø sad jeg og analyserede Brahms' 4. for, om muligt, at aflure ham et par fif. Ved at analysere hans midler til intensivering af satsen, opdagede jeg, at når Johannes bevæger sig meget fremad, så bremser han samtidig sig selv med liggetoner, rendyrket klassicist, der er balance hele vejen igennem.
I efteråret havde jeg lejlighed til at lytte til alle Beethovens strygekvartetter ved DSQ Festival. Ved grundig gennemgang fandt jeg aldrig det virkeligt "gale" i hans sene kvartetter. Jeg talte og talte på takterne, de gik altid op med 8(!) Måske de sene kvartetter skal omdøbes til "De Humane", for det er dét, de er.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar