fredag den 20. oktober 2017

Aniara i Malmö


Det var en fantastisk chance, som jeg selvfølgelig ikke kunne lade gå fra mig: at opleve "Aniara" live, en af de bedste operaer nogensinde så klart i top fem fra det 20. århundrede.
Handlingen foregår i rummet(!), allerede der er vi 'langt ude', haha, dog kender jeg faktisk een anden rumopera mindst: Wayne Siegels fra 1980'erne engang, kan desværre ikke huske titlen...?!

"Aniara" blev genopsat i anledning af sin ophavsmand, Karl-Birger Blomdahls 100 års fødselsdag.
Folk havde taget deres bedste tøj på i Malmö Opera, det var så festligt, og jeg mødte min gamle lærer fra mit studieår på Malmö Musikhögskola: Hans Gefors, så fint.

Alt spillede optimalt sammen i opsætningen, og hele værket hænger nøjagtigt lige så godt sammen, som jeg huskede fra gennemlytningen for en del år siden. Vi studerede faktisk også partituret i musikhistorie på kons.

Håber VIRKELIG at den spiller igen i en af de kommende sæsoner, så flere publikummer får chancen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar