fredag den 15. januar 2016

Keramikkens kniplinger


       Flise af udskåret, uglaseret lergods, diam 18,3 cm. Irak 13. århundredes 
1. halvdel, fra Davids Samling

  I sin teknik er kniplingen oprindeligt et europæisk fænomen. Min interesse for den skyldes min barndoms nabo "Chris", som kniplede helt traditionelt på kniplebræt, jeg mener, at hendes kniplinger har været mine første "partiturer", de blev jo fremstillet i løbende baner, og sålænge de sad på brættet, var de fulde af nåle med hoveder, som noder!
  Ikke desto mindre er det det lige så meget hele spektret af ornamentelt håndværk, som interesserer mig. Særligt igen det ensfarvede, men gennemhullede, jeg mener fx. at denne flise fra det gamle Irak har mange af de samme kvaliteter som kniplingen. Og en fed stoflighed her tillige!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar