fredag den 11. november 2016

Månen og solen


https://video.kglteater.dk/rusalka 

  Sidste uge gik jeg fra mørke til lys med "Se nu stiger solen". Men det fører straks til nye overvejelser. Radioens P2 har for nylig afholdt en konkurrence om, hvilken opera-arie, der er den mest elskede. Det blev "Sangen til Månen" fra "Rusalka" af Dvorâk. Ikke noget dårligt valg, men vildt interessant, for jeg troede vi var ude i "La Boheme" eller "Tryllefløjten" eller noget i den boldgade.
  Nu er Dvorâk super udtryksfuld, men teksten synges altså på tjekkisk...!! Jeg bliver helt opløftet over dette faktum, i en tid hvor amerikansk tyggegummidialekt og især katastrofevalg oversvømmer os, trænger jeg til at blikket, øret, vendes mod helt andre retninger, og da gerne Østeuropa! Jeg dyrker selv flittigt at spille folkemusik derfra med min ven Spillemanden.
  Det spiller virkeligt i operaen Rusalka med den slaviske farvning, forsiringerne, også jeg er helt solgt.
  På Operaen har de en opsætning, hvor månen i gigantstørrelse skinner som en ægte skælmsk høstmåne over handlingen....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar