Naturen kan, som bekendt, være kilde til de vildeste kniplingsmønstre. Her noget frossent tang på stranden i forgårs...
fredag den 22. januar 2016
Naturens kniplinger
fredag den 15. januar 2016
Keramikkens kniplinger
Flise af udskåret, uglaseret lergods, diam 18,3 cm. Irak 13. århundredes
1. halvdel, fra Davids Samling
I sin teknik er kniplingen oprindeligt et europæisk fænomen. Min interesse for den skyldes min barndoms nabo "Chris", som kniplede helt traditionelt på kniplebræt, jeg mener, at hendes kniplinger har været mine første "partiturer", de blev jo fremstillet i løbende baner, og sålænge de sad på brættet, var de fulde af nåle med hoveder, som noder!
Ikke desto mindre er det det lige så meget hele spektret af ornamentelt håndværk, som interesserer mig. Særligt igen det ensfarvede, men gennemhullede, jeg mener fx. at denne flise fra det gamle Irak har mange af de samme kvaliteter som kniplingen. Og en fed stoflighed her tillige!
Etiketter:
kunst/bøger/film,
nodeværkstedet,
politik,
rejser
torsdag den 7. januar 2016
Vistnok jarlens iPhone
Henry, 3. jarl af Southampton, malet 1600-1603 af John de Critz den ældre (1555-1642) fra bogen "An Illustrated Guide to Lace"
Vistnok lidt avantgarde, ham her. Casual wear så at sige, for moden foreskrev den stivede krave, der går hele vejen rundt om halsen som en dug, ala en præstekrave. Måske skyldes det private "look" at han er malet under et fængselsophold.
Men tag ikke fejl: Kniplingerne viser hans status, ligesom i nutiden de helt rigtige jeans med de helt rigtige (falske!) slidmærker og huller =kniplingshuller?? og som tilbehør den helt rigtige iPhone med de helt rigtige ikoner på displayet, det pynter!
onsdag den 23. december 2015
Banjomusenes absurditeter
Årets, og især da julens, mest chokerende nyhed var, at Søren Banjomus pga. en slåfejl på en hedengangen skrivemaskine er blevet skrevet med "og" i stedet for "om", hvilket fjerner meningen fuldstændigt og gør teksten absurd. Brandenburg synger selvfølgelig sit korrekte "om", det er der, hvor musene danser, og altså ikke deres fjender, menneskene, som ligger og sover.
Hvad mon man kan lære af det? Ingenting såmænd. Hermed:
Glædelig Jul og GODT Nytår til alle jer, kære læsere af min blog!
Nu vil jeg tage i Kødbyen og spise vegetarmad, vi ses til næste år, hold jer muntre!
Hvad mon man kan lære af det? Ingenting såmænd. Hermed:
Glædelig Jul og GODT Nytår til alle jer, kære læsere af min blog!
Nu vil jeg tage i Kødbyen og spise vegetarmad, vi ses til næste år, hold jer muntre!
fredag den 18. december 2015
Valdhornet
Nå men, jeg måtte jo se nærmere på det, slog op i mine instrumentationsbøger. Lykkeligvis nåede jeg frem til, at den hornstemme, jeg foreløbig har skrevet, ligger i det klangregister jeg ønskede at anvende.
Undervejs blev jeg mindet om dette skønne instrument, dets historie og bogstavelige(!) finurligheder.
Se med her i fin horndemo:
https://www.youtube.com/watch?v=cK0UFgnrIqY
Og i Carl Nielsens blæserkvintet:
http://www.kb.dk/export/sites/kb_dk/da/nb/dcm/cnu/pdf/CNU_II_11_chamber_music_2.pdf
side 159
fredag den 11. december 2015
Mozarts rytmer
Idag kom jeg ved et tilfælde til at lytte til dele af en Mozart-symfoni. Det var kun brudstykker, og det var gennem en døråbning.
Først hørte jeg, at de var godt i gang med en gennemføringsdel, stemmerne flettede og modulerede på kryds og tværs.
Da jeg gik den anden vej forbi døråbningen igen, var der en forenkling, men også en intensivering i satsen, og pludselig kom der et heftigt synkope-sted. Wow.
Jeg har gået rundt i årevis og troet, at jeg studerede noget 'avanceret', når jeg spillede eller skrev såkaldt skæve rytmer, vekslende taktarter, polyrytmer og overlappende bjælker, og hvad ved jeg...
Så skulle jeg bare lytte til en helt enkel passage, som Mozart lige intensiverer, for at fatte rytmens rationale, så at sige.
Først hørte jeg, at de var godt i gang med en gennemføringsdel, stemmerne flettede og modulerede på kryds og tværs.
Da jeg gik den anden vej forbi døråbningen igen, var der en forenkling, men også en intensivering i satsen, og pludselig kom der et heftigt synkope-sted. Wow.
Jeg har gået rundt i årevis og troet, at jeg studerede noget 'avanceret', når jeg spillede eller skrev såkaldt skæve rytmer, vekslende taktarter, polyrytmer og overlappende bjælker, og hvad ved jeg...
Så skulle jeg bare lytte til en helt enkel passage, som Mozart lige intensiverer, for at fatte rytmens rationale, så at sige.
torsdag den 3. december 2015
Kniplingsfremstilling I
![]() |
Kniplende kvinder år ca. 1860, fra bogen "An Illustrated Guide to Lace" |
Kniplingerne blev fremstillet af de fattigste kvinder, men båret af de rigeste mænd og kvinder. Ofte var mønstrene meget figurative, det var til brug på en kyse fx., hvor motivet kunne ses tydeligt. Andre var mere rent ornamentelle af den simple grund, at de skulle foldes i mange lag på manchetter eller krøse, hvorved selve mønstret ikke blev så synligt.
Abonner på:
Opslag (Atom)